SCR System med Digital Airless Multipoint® Urea Injection Digital Airless Multipoint teknologien er resultatet af mange års innovativt udviklingsarbejde omkring dosering og dyse teknologi. Digital Dosing
I 1998 gav Grundfos DANSK TEKNOLOGI til opgave at udvikle et komplet program af doseringspumper til præcis dosering af kemikalier. Grundfos ønskede at der blev udviklet en ny, epokegørende teknologi der kunne positionere Grundfos stærkt i forhold til konkurrenterne. Traditionelle doseringspumper benytter en elektromagnet som drivkilde, hvilket gør præcis indstilling besværlig. De pumper der blev udviklet er styret med en stepmotor. Herved opnås fuld elektronisk kontrol over pumpemembranen, en meget præcis dosering og langt mindre pulsering. Da udviklingsopgaven var afsluttet var der udviklet et komplet pumpeprogram med ydelser på op til 48 liter/time. Dynamikområde for de enkelte modeller er 1:1000 hvilket betyder at f.eks. den største pumpe kan dosere præcist fra 48 ml/time til 48 liter/time. Programmet blev hurtigt en succes på markedet og DANSK TEKNOLOGI fik til opgave at videreudvikle teknologien med større pumper op til 940 liter/time. Pumper til SCR systemer På grund af de digitale doseringspumpers unikke egenskaber kom der hurtigt forespørgsler på tilpassede specialmodeller til brug i forbindelse med urea dosering til SCR (selectiv catalytic reaction). Der blev indgået et samarbejde mellem katalysator-producenten Haldor Topsøe og Grundfos med DANSK TEKNOLOGI som udviklingspartner omkring udvikling af specialmodeller til test installationer i forbindelse med SCR på lastvogne. DANSK TEKNOLOGI leverede mere end 200 systemer til test og installation hos førende motorproducenter. NoNOx - 1st. generation På grund af den store interesse fra markedet for ureapumper, baseret på den digitale doseringsteknologi, besluttede Grundfos at få DANSK TEKNOLOGI til, helt fra grunden, at udvikle en dedikeret doseringspumpe som var optimeret til de krav der blev stillet fra motorproducenterne. Dette udviklingsarbejde blev gennemført i perioden 2003-2006, og resulterede i de såkaldte ”air assisted” NoNOx pumper som i dag sælges til og benyttes af førende motorproducenter i Europa, USA og Kina. Ved Olympiaden 2008 var ca. 1600 af bybusserne i Beijing udstyret med NoNOx pumpe og SCR teknologi, for på den måde at nedbringe forureningen.
NoNOx air assisted SCR er i dag ”state of the art”, og det der leveres til lastvogne. I Europa skal alle nye lastvogne overholde EURO norm 5, i andre lande er der tilsvarende normer. Disse normer angiver den maksimalt tilladelige NOx forurening fra køretøjet. De fleste producenter har valgt at benytte SCR for at sikre opfyldelse af normerne. Såvel NoNOx pumperne som konkurrerende produkter fra andre leverandører benytter trykluft til at forstøve den urea, som i SCR processens katalysator omdanner de giftige NOx’er til vand og kvælstof. NoNOx – 2nd generation Brugen af trykluft var nødvendig i 1ste generation, men såvel lastvogns- som motorproducenter begyndte i 2006 at efterspørge udvikling af en teknologi, hvor det ikke er nødvendigt med trykluft. Dels pga. interesse for at mindske energibehovet og CO2 belastningen, men også for at få et endnu mere robust og driftsikkert system. DANSK TEKNOLOGI blev af Grundfos bedt om at udvikle en ny generation af NoNOx ”airless” pumper. Og samtidig udvikle den nødvendige dyseteknologi, der kunne sikre den effektive forstøvning, som er nødvendig for at få et velfungerende SCR system, uden anvendelse af trykluft. |
Dette arbejde resulterede i den patenterede NoNOx airless dyse samt en helt ny generation af pumper. Prototyper har undervejs i udviklingsforløbet været til test hos førende motorproducenter, og ”airless” teknologien forventes indført på lastvogne der produceres fra 2012-2014 og fremefter. Samtidig blev der lavet en aftale med Grundfos om, at DANSK TEKNOLOGI for egen regning kunne tage sig af det maritime marked, og hertil udnytte den knowhow der var opbygget i forbindelse med udviklingen af systemer til lastvognsbranchen. Samarbejde med forsvaret DANSK TEKNOLOGI havde undervejs i udviklingsforløbet omkring ”airless” teknologi behov for at kunne gennemføre egne test på motorer. Hvordan får man mulighed for at kunne teste på en stor diesel motor, uden at være nødt til at køre rundt på landevejene? En kontakt til Forsvaret og Forsvarets Materieltjeneste gav løsningen.
Efterfølgende, da der var prototyper af såvel pumper som dyser klar, var forsvaret igen meget velvilligt og vi fik mulighed for at montere de første 4 prototypesystemer på 4 af forsvarets lastvogne. Testen på disse lastvogne har været meget succesfuld og selv om der var tale om prototype systemer fungerer de selv i dag upåklageligt. Digital Airless Multipoint® SCR teknologi på patruljeskibe af DIANA klassen På baggrund af den succesfulde test på forsvarets lastvogne var det naturligt at se på muligheden for at udnytte teknologien på nogle af flådens fartøjer, idet det er kendt at skibstrafikken står for en meget stor del af den samlede NOx udledning i verden. Valget faldt på fartøjer i DIANA-kl. Denne klasse er en ny generation af patruljefartøjer som Forsvarets Materiel Tjeneste har fået bygget. Af hensyn til forsvarets økonomi har man dog valgt at indkøbe brugte, men desværre mere forurenende, motorer. Men med Digital Airless Multipoint® teknologi kan man så mht. NOx forurening sikre at de opfylder ikke blot de nuværende, men også de fremtidige mere skrappe krav til kommerciel søfart (IMO 2016). I første omgang blev der lavet afprøvning af teknologien på en motorprøvestand på Flådestation Korsør. Og efter succesfuld test blev det besluttet at udruste P525 det første skib i DIANA-kl med denne teknologi. Verdens første ”grønne” flådeskib Test viser at NOx forureningen reduceres op til 90 % på P525. Ved navngivningen af P525 er der tale om en dobbelt verdenspremiere. Dels er der tale om det første fartøj med Digital Airless Multipoint® teknologi. Dels er P525 det første flådefartøj udstyret med SCR teknologi.
Teknologien er patentanmeldt af DANSK TEKNOLOGI. De øvrige fartøjer i DIANA-kl udrustes med systemet i løbet af 2010/11. Systemets effektivitet medfører, at skibsklassen allerede i dag kan leve op til de internationale krav, der stilles til reducering af NOx udledning fra 2016 og frem (IMO 2016). Således vil DIANA-kl blive førende på dette område. |