Vi søger ny Maskin- / Design ingeniør 17. oktober 2018: Vi er i kraftig vækst og søger en erfaren produktudvikler med fokus på udvikling af banebrydende og æstetisk flotte mekaniske løsninger, stærk teoretisk baggrund og lysten til at arbejde med en bred vifte af teknologier. Stillingen er besat. Ny kranteknologi 29. juni 2018: Maersk Supply Service og Vestas har d. 28. juni 2018 offentliggjort, at de to virksomheder går sammen i et strategisk samarbejde om at udvikle ny kranteknologi til rejsning af vindmøller. Ansættelse 1. maj 2017: Civilingeniør Peter Forné er ansat som projektingeniør. DANSK TEKNOLOGI søger Maskiningeniør 3. marts 2017: Vi søger en erfaren produktudvikler med fokus på udvikling af banebrydende mekaniske løsninger, stærk teoretisk baggrund og lysten til at eje projekter fra start til slut. Stillingen er besat Ansættelse 15. november 2016: Civilingeniør Morten Klitkou er ansat som projektingeniør. Ansættelse 1. november 2016: Civilingeniør Martin Lund er ansat som projektingeniør. Kommissionering af tjenestefartøj for ESVAGT 22. juni 2016: Fartøjet til at servicere offshore vindmølleparker, Service Operations Vessel (SOV) fra det danske rederi ESVAGT, er blevet succesfuldt idriftsat med BLUNOX SCR-løsninger på deres 4x Caterpillar 3516C motorer. BLUNOX løsningerne, som er det mest kompakte og energieffektive NOx-reduktionssystem til rådighed, før det muligt for fartøjet at overholde de strenge IMO Tier 3 krav. Kommissionering af Bernhard Schulte tjenestefartøj 17. juni 2016: Fartøjet til at servicere offshore vindmølleparker, BN 309 fra det norske værft Ulstein, er blevet succesfuldt idriftsat med BLUNOX SCR-løsninger på deres 4x Caterpillar 3512C motorer. BLUNOX løsningerne, som er det mest kompakte og energieffektive NOx-reduktionssystem til rådighed, før det muligt for fartøjet at overholde de strenge IMO Tier 3 krav. 4 yderligere BLUNOX systemer til Sølvtrans 7. juni 2016: Det norske rederi Sølvtrans skal udstyre endnu et 'Life Fish Carrier' fartøj med BLUNOX SCR-løsninger. Skibet er af typen NVC 387 og har 4x Caterpillar 3512C motorer, som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger, der gør det muligt at overholde IMO Tier 3 kravene. Skibet er knap 80 meter langt og er bygget på det norske værft KLeven Myklebust. Udnævnelse 1. marts 2016: Vibeke Morsing er blevet udnævnt til Senior Direktionsassistent. Vibeke har været ansat i DANSK TEKNOLOGI siden 2011. Hun kommer fra en stilling som Forretningskoordinator, hvor hun varetog PA-opgaver for ledelsen samt koordinerende opgaver inden for HR, marketing, web og logistik. Vibeke vil i sin nye stilling blive ansvarlig for virksomhedens digitale portaler og domænehåndtering. Foruden at være tovholder på en bred vifte af interne processer, vil hun i tæt samarbejde med ledelsen bistå med koordinering, planlægning og opfølgning på forretningsudviklings-projekterne og desuden løse opgaver for BLUNOX-teamet i forhold til SCR-projekter i både ind- og udland. Ordre på 4 BLUNOX systemer til Sølvtrans 7. januar 2016: Det norske rederi Sølvtrans vil udstyre deres nye 'Life Fish Carrier' fartøj med BLUNOX SCR-løsninger, som er de mest kompakte og energieffektive NOx-reduktion systemer til rådighed på markedet takket være Digital Dosing og Airless urea injektion. Skibet er af typen NVC 387 designet af Rolls Royce og vil blive udstyret med 4x Caterpillar 3512C motorer, som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger der gør det muligt at overholde IMO Tier 3 kravene.Skibet er næsten 80 m lang og vil blive bygget på det norske værft Kleven Myklebust. Udnævnelse 1. januar 2016: Jens Andersen Gad er blevet udnævnt til Udviklingsdirektør. Jens er uddannet civilingeniør fra DTU og har været ansat i DANSK TEKNOLOGI de seneste 7 år. Han kommer fra en stilling som Senior Projektchef, hvor han har været ansvarlig for planlægning, udførelse og aflevering af en lang række udviklingsprojekter for internationalt markedsledende virksomheder. Jens skal i sin nye stilling varetage ledelsen af DANSK TEKNOLOGIs udviklingsprojekter samt de forretningsmæssige og organisatoriske dispositioner i forbindelse hermed, ligesom hans ansvarsområde også vil indebære salgs- og PR-aktiviteter. Ordre på 4 BLUNOX systemer til ESVAGT 23. oktober 2015: Det danske rederi ESVAGT vil udstyre deres nye CCV (Crew Change Vessel) med BLUNOX SCR-løsninger, som er de mest kompakte og energieffektive NOx-reduktion systemer til rådighed på markedet takket være Digital Dosing og Airless urea injektion. Skibet er af typen 931 CCV og vil blive udstyret med 4x Caterpillar 3512C motorer, som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger der gør det muligt at overholde IMO Tier 3 kravene. Skibet er designet af Havyard Design & Solutions og vil blive bygget på det spanske værft Astilleros Zamarkona. Ordre på BLUNOX systemer til BOA Offshore 17. september 2015: Det norsk-baserede skibsrederi BOA Offshore vil udstyre deres nye miljøvenlige IMR-fartøj (Inspection Maintenance and Repair) med det mest kompakte og energieffektive NOx-reduktionssystem på markedet. BLUNOX-systemet vil blive monteret på en Caterpillar C32 og dermed sikre, at IMO Tier 3 overholdes. Det nye fartøj (BN 92) vil blive leveret fra det norske værft Noryards Fosen. Ordre på 4 BLUNOX systemer til Bernhard Schulte / WINDEA Offshore 2. september 2015: Det tysk-baserede skibsrederi Bernhard Schulte og deres datterselskab WINDEA Offshore, har besluttet at udstyre deres state-of-the-art offshore vindmøllepark tjenestefartøj med det mest kompakte og energieffektive NOx-reduktionssystem til rådighed. Skibet er af typen SX 175 og får 4x Caterpillar 3512C motorer som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger, som gør det muligt at overholde de strenge IMO Tier 3 krav. Det nye fartøj (BN 309) fra den norske værft Ulstein er designet specielt til at servicere offshore vindmølleparker. Ordre på 4 BLUNOX systemer til ESVAGT 20. august 2015: 20. august 2015: Det danske rederi ESVAGT har besluttet at udstyre deres tredje Service Operations Vessel (SOV) med BLUNOX SCR - det mest kompakte og energieffektive NOx-reduktionssystem på markedet. Skibet er af typen 832 SOV og får 4x Caterpillar 3516C motorer, som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger for at overholde IMO Tier 3 krav. Det nye fartøj (BN 125) fra det norske værft Havyard Ship Technology, er designet specielt til at servicere offshore vindmølleparker. BLUNOX: Fathom CTech Månedens Teknologi 5th of August 2015: Vi er stolte af at kunne meddele, at vores BLUNOX SCR system er blevet valgt som 'Månedens Teknologi' af CTech (en publikation af Fathom, en toneangivende maritimt markedsanalysevirksomhed med base i London). Fathom kommenterer: DANSK TEKNOLOGIs SCR-system er særligt enestående, da det takket være Airless-teknologien eliminerer behovet for trykluft, flow dressers, udstødningsgas mixere og lange urea indsprøjtningsrør. Desuden kræver det intet yderligere brændstofforbrug under drift. Systemets få komponenter sikrer at vedligeholdelsen holdes på et minimum, kan retrofittes til et skib forholdsvis enkelt og er minimalt tidskrævende. 4 års kontrakt på SCR med flåden 16. juni 2015: DANSK TEKNOLOGI har, efter gennemført EU udbud, indgået kontrakt omkring al service på Diana klassens SCR anlæg for de næste 4 år. Derved sikres, at anlæggene altid har optimal performance, således at NOx forureningen minimeres. Læs om SCR på Diana-klassen her BLUNOX system monteret i ESVAGT offshore vindmøllepark service-fartøjer 6. marts 2015: For ESVAGT's nye skræddersyede Service Operations Vessels (SOV), som er designet specielt til at servicere offshore vindmølleparker langt fra land, er der nu indgået aftale om to store projekter. 'ESVAGT FROUDE' startede på en kontrakt til Siemens Wind Power i februar. Søsterskibet 'ESVAGT FARADAY' er sat til at starte i april. Begge skibe er udstyret med BLUNOX løsninger forberedt til IMO Tier 3 kravene til NOx-reduktion. Udover at gøre fartøjerne parate til NOx-reduktion, har fokus i byggeprocessen været på at udvikle et banebrydende design med højeste prioritet på sikkerhed, manøvredygtighed, driftssikkerhed, energiforbrug og komfort under alle forhold - bølger, vind og vejr. Læs mere NOx reduktionssystemer eftermonteret offshore på 'Mærsk Innovator' 1. september 2014: For Maersk Drilling og et førende olieselskab, har DANSK TEKNOLOGI udviklet, produceret, installeret og idriftsat en turn-key BLUNOX SCR-katalysator løsning for boreriggen 'Mærsk Innovator'. Nedetiden under installationen på motorerne der blev eftermonteret var mindre end 3 dage fra start til slut, og NOx-reduktionen på det fuldt installerede system viste sig som imponerende 97%. I tidsrummet for monteringen var der ingen fuldstændige motorstop. 2 af 4 motorer var altid online og tilgængelig under installationen. Offshore urea containertank 18. august 2014: DANSK TEKNOLOGI har udviklet et komplet urea forsyningssystem i selvstændig tank til brug for offshore BLUNOX SCR-katalysator løsninger. Kapacitet på 9.000 liter med dag-tank og buffer-tank samt urea filtreringssystem. Udarbejdet i rustfrist stål og indbygget direkte i transport- og oplagringsvenlig container ramme. BLUNOX Urea tanken er sat i produktion og de første 6 systemer er leveret. Tanken er designet i henhold til DNV 2.7-1 og NORSOK R-002 samt godkendt af DNV GL og Loyd's Register. Tanken kan anvendes til både nybygning og retrofit. Amerikansk patent på skydedørssystem 17. juni 2014: DANSK TEKNOLOGI's opfindelse af et specielt skydedørssystem til flykøkkener (Sliding Door System) er blevet godkendt af de amerikanske patent myndigheder. Opfindelsen er udviklet i samarbejde med AIRBUS med det formål at tilvejebringe en forbedret skydedør, som er lettere og mindre mekanisk kompliceret end konventionelle skydedørssystemer, og derfor særlig velegnet til brug i et luftfartøj, især i kabyssen i et fly. Skydedørssystemet er et væsentligt element i flykøkkenkonceptet SPICE Galley, hvor DANSK TEKNOLOGI også har udviklet en række andre patentanmeldte opfindelser. De sidste 4 SCR systemer pakkes og sendes til ESVAGT 28. maj 2014: De sidste 4 BLUNOX katalysatorsystemer (ud af 8) pakkes og sendes til den danske skibsreder ESVAGT. Fartøjerne, som katalysatorsystemerne skal implementeres på for at nedbringe NOx-udledningen, er designet specielt til at servicere offshore vindmølleparker langt fra land. Læs mere Udnævnelse 1. april 2014: Civilingeniør Jens Andersen Gad er blevet forfremmet til Senior Projektchef. Kontaktinformationer for Jens og vore øvrige medarbejdere De 4 første BLUNOX katalysatorsystemer klar til ESVAGT 3. februar 2014: De første 4 BLUNOX katalysatorsystemer (ud af 8) står klar til de nye offshore vindmøllepark service-fartøjer, ejet af den danske skibsreder ESVAGT. Læs mere Kemikaliefri vandrensning - et eksporteventyr for Adept 27. januar 2014: Dagbladet Børsen har skrevet en artikel om Adept, som indleder et eksporteventyr med salg af vandrensningsanlæg til tandlæger. Anlæggene er baseret på en teknologi om kemikaliefri vandrensning, som er udviklet af DANSK TEKNOLOGI. Ny ordre på 8 BLUNOX løsninger forberedt til IMO Tier 3 krav 9. januar 2014: Den danske skibsreder ESVAGT har besluttet at udstyre deres nye state-of-the-art offshore vindmøllepark service-fartøjer med de mest kompakte og energieffektive NOx reduktion systemer på markedet. Hvert fartøj vil blive udstyret med 4x Caterpillar 3516C motorer, som vil blive udstyret med BLUNOX løsninger forberedt til at overholde IMO Tier 3 kravene. De to nye fartøjer fra det norske værft Havyard Ship Technology, er designet specielt til at servicere offshore vindmølleparker langt fra land. Datablade på BLUNOX SCR komponenter 16. oktober 2013: Få detaljerede tekniske specifikationer på:
Læs mere Amerikansk patent på sammenfoldelig trolley 3. september 2013: Opfindelsen af den sammenfoldelige trolley til flykøkkener (Folding Transport Cart), som DANSK TEKNOLOGI har udviklet i samarbejde med AIRBUS, er blevet godkendt af de amerikanske patent myndigheder. I sin sammenfoldelige 'parkerede' konfiguration fylder trolleyen væsentlig mindre end en almindelig trolley, og er dermed et væsentlig element i flykøkkenkonceptet SPICE galley, hvor DANSK TEKNOLOGI også har udviklet en række andre patentanmeldte opfindelser. Bioreaktor med unikke features 22. maj 2013: Vi har i samarbejde med MC2 Biotek Group udviklet 3D ProtoTissue™-Bioreaktoren til genering og kultivering af en bred række af 3D-strukturer fra udødelige celle-liner, biopsier, primære celler og stamceller. Gennem 2012 er i alt 300 eksemplarer af bioreaktoren blevet fremstillet og leveret af DANSK TEKNOLOGI. Banebrydende metrologiværktøj til halvleder-industrien 10. april 2013: Vi har i samarbejde med CAPRES fremstillet og leveret yderligere otte sæt af kernemoduler for microRSP A300-værktøjet – det banebrydende og førende metrologiværktøj for in-line målinger af sheet resistance, som er essentiel for halvleder-fremstillingsindustrien. Værktøjet er udviklet med DANSK TEKNOLOGI som ledende tekniske rådgiver og udvikler af nøglekundespecifik mekanik. Parasitkoncentreringssystem 19. marts 2013: Vi har i samarbejde med Grundfos udviklet et unikt system til koncentrering af parasitter i drikkevand. Det patentafventende system er nøgleelement i et automatiseret system til detektering af parasitter, og systemet har stort potentiale indenfor online-monitorering af kvaliteten af drikkevand. Automatiseret foderautomat til søer 6. marts 2013: Vi har i samarbejde med ASTUTE udviklet og fremstillet den mekaniske hardware til et system til individuel fodring af frilandssøer baseret på RFID-tags og en innovativ foderstrategi, som signifikant reducerer foderspild og aggressiv adfærd hos dyrene. Alle 13 leverede systemer til driftsforsøg har opereret succesfuldt. Rammeaftale med Grundfos 14. februar 2013: Vores langvarige samarbejde med Grundfos omkring mange succesfulde projekter er blevet yderligere forstærket ved indgåelsen af en rammeaftale. Aftalen sikrer fortsat samarbejde på et betydeligt niveau. Nytårshilsen fra DANSK TEKNOLOGI 29. januar 2013: Se vores Nytårshilsen 2013 og læs nærmere om vores nyeste spændende projekter (på engelsk): BLUNOX: Næste generations NOx-reduktion til off-shore-applikationer 23. januar 2013: I samarbejde med en førende rig-operatør og et førende olieselskab har vi udviklet en nøglefærdig SCR-katalysatorløsning til olierigge. Takket være løsningens Digital Airless Multipoint®-teknologi, løser vores BLUNOX SCR-systemer fuldt ud den svære udfordring, der stilles af dieselgeneratorernes hyppige ændringer i motorbelastning, som kræver hurtig, præcis og dynamisk ureadosering og -indsprøjtning. Vi planlægger at producere og installere de første systemer i foråret 2013. BLUNOX SCR i World Fishing Today 21. januar 2013: Artikel om BLUNOX SCR i World Fishing Today. Artiklen udtaler blandt andet: "... BLUNOX ...(...)... is based on the patented Digital Airless Multipoint technology, which makes BLUNOX the world's most compact, reliable and energy-efficient SCR system..." Brochure: BLUNOX SCR til stationære applikationer 18. juni 2012: Download vores nye brochure om BLUNOX Digital Airless Multipoint SCR-Systemer til stationære applikationer. BLUNOX garanterer op til 95% NOx-reduktion og NOx-udledning lavere end den strengeste lovgivning indenfor udledning. Brochuren indeholder følgende overskrifter: Kontakt os på +45 48 13 50 00 eller dt@dansk-teknologi.dk, hvis du ønsker brochuren tilsendt i papirform. DANSK TEKNOLOGIs 30 års jubilæum 1. april 2012: DANSK TEKNOLOGI havde 30 års jubilæum den 1. april 2012, og dette blev fejret med alle medarbejderne den 30. marts. DANSK TEKNOLOGI blev grundlagt i 1982 af Thomas Lund. Siden grundlæggelsen har virksomheden gennemført over 850 udviklingsprojekter for førende danske og internationale virksomheder. Godkendt som R&D-virksomhed af det franske forskningsministerium 28. oktober 2011: Efter ønske fra vores franske klienter har DANSK TEKNOLOGI atter søgt om status som godkendt R&D-virksomhed efter regler opstillet af det franske forskningsministerium. Vi blev oprindeligt godkendt for perioden 2008-2010 og har nu opnået godkendelse for årene 2011-2013. Godkendelsen betyder, at franske virksomheder kan få en del af deres omkostninger modregnet i den skat, der ellers skulle betales. Det Økologiske Råd om renere skibsfart 27. oktober 2011: Det Økologiske Råd har udgivet en ny rapport om luftforurening fra skibsfart. Rådet skriver: ”... Skibsfarten står for omkring 90 procent af den globale varetransport og udgør derved fundamentet for den forsat stigende internationale handel. Men skibsfartens markante volumen betyder samtidig, at skibsfarten bidrager med omkring 3 procent af den globale CO2-udledning. Skibsfarten giver derved et betydeligt bidrag til den menneskeskabte globale opvarmning...” BLUNOX SCR på Fiskeforum.dk 6. oktober 2011: Artikel om BLUNOX SCR på Fiskeforum.dk. I artiklen udtales blandt andet: "... DANSK TEKNOLOGI har i samarbejde med Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri arbejdet med Søværnets skibe for at bygge katalysatorer på de store dieselmotorer på helt op til 4500 KW, således at NOx-udslippet fra udstødningen kan reduceres med helt op til 95%. Resultaterne herfra viser klart bedre resultater, end kravene i IMO 2016 foreskriver...” BLUNOX SCR i FMT-Avisen 29. juli 2011: Artikel om BLUNOX SCR-installationen på Søværnets skib "Havfruen" i FMT-Avisen. Avisen skriver blandt andet: "... Nu har i alt fire af skibene i DIANA-klassen fået installeret det såkaldte SCR-system, der gør dem mere miljøvenlige. To skibe i klassen mangler stadig at få installeret systemet, men efter planen er det sket ved udgangen af 2011..." Ny dobbelt ordre på BLUNOX SCR-Systemer 26. juli 2011: Det norske rederi Skårungen har besluttet, at deres nye topmoderne trawler "Malene S" skal udstyres med det mest moderne NOx-reduktionssystem. Skibet er forsynet med to motorer, og begge motorer vil blive udstyret med BLUNOX SCR-Systemer. Malene S er under bygning hos Ciliktrans Shipyard i Istanbul. Læs mere om Malene S AIRBUS-video om effektiviteten af SPICE Galley 24. juni 2011: DANSK TEKNOLOGI har i samarbejde med AIRBUS udviklet det innovative high-tech flykøkken "SPICE Galley". En ny officiel AIRBUS-video fremhæver køkkenets fordele i form af reduktion af forberedelsestid og køkkenets overordnede effektivitet. Positivt møde med koreansk delegation 13. maj 2011: Holdet bag BLUNOX havde den store fornøjelse at modtage Dr. Dae-Lae Noh, Head of the Korean Defence Acquisition Program Administration (DAPA), ombord på Søværnets skib "Havfruen". Havfruen er udstyret med to BLUNOX SCR-systemer, som fjerner op til 95% af den gifitge NOx-udledning fra skibets udstødning. Besøget i Danmark var ledet af den koreanske president Lee Myung-bak. Tekniker til udviklingsværksted søges 4. april 2011: Grundet travlhed på vores forsøgs- og montageværksted søger vi en alsidig industritekniker, maskinarbejder eller tilsvarende til tiltrædelse snarest muligt. Brochure: BLUNOX SCR til marineapplikationer 15. januar 2011: Download vores nye brochure om BLUNOX Digital Airless Multipoint SCR-Systemer til marineapplikationer. BLUNOX SCR fjerner op til 95% af de giftige NOx-partikler i skibsmotorers udstødning. Brochuren indeholder følgende overskrifter: Kontakt os på +45 48 13 50 00 eller dt@dansk-teknologi.dk, hvis du ønsker brochuren tilsendt i papirform. BLUNOX SCR i Danish Maritime Magazine 2011: Artikel om BLUNOX SCR i Danish Maritime Magazine. Magasinet udtaler blandt andet: "... Innovative Danish company develops new SCR technology that eliminates up to 95% of NOx emissions from ship engine combustion. And retrofitting can be achieved without space problems. It may sound too good to be true, but the system has already been tested by the Royal Danish Navy (RDN), who has ordered retrofitting of 6 vessels bringing the total order from the RDN up to 12 SCR systems..." http://www.fiskerforum.dk/erhvervsnyt/erhvervsnyhed.asp?nyId=2689Læs artikel BLUNOX SCR i World Cruise Industry Review 2011: Artikel om BLUNOX SCR i World Cruise Industry Review. Magasinet udtaler blandt andet: "... Since 1982, DANSK TEKNOLOGI has worked as a product development contractor to many of the world's leading companies... (...) ... Out of the extraordinary development environment has grown the patented airless BLUNOX SCR System... (...) ... The BLUNOX SCR System outperforms traditional air-assisted SCR systems and has several distinct benefits..." Genvalgt til bestyrelse for DI Videnrågiverne 28. oktober 2010: Adm. direktør Thomas Lund, DANSK TEKNOLOGI, er genvalgt til bestyrelsen for DI Videnrådgiverne - et branchefællesskab og talerør for mere end 800 virksomheder med rådgivning som primære forretningsområde. Ny ordre på BLUNOX SCR-System 11. oktober 2010: Med ønsket om at nedbringe NOX-forureningen har Sandfrakt A/S givet ordre på et BLUNOX SCR-System til skibet "M/V Nordholm". Med BLUNOX-installationen fjernes op til 95% af NOx-forureningen. Læs mere om M/V Nordholm BLUNOX SCR på Berlingske Online 23. juli 2010: Artikel om BLUNOX SCR på Berlingske Online. Artiklen udtaler blandt andet: "... Siden sidste efterår har Søværnet afprøvet et system, udviklet af DANSK TEKNOLOGI i samarbejde med Grundfos og Haldor Topsøe, som er i stand til at rense udstødningen fra skibsmotorer for hovedparten af de skadelige kvælstofilter...(...)... Motorerne har en snes år på bagen, men med det nye rensesystem opnår de gamle motorer en bedre miljøstandard end nye dieselmotorer kan præstere..." Nye ordrer på BLUNOX SCR fra Søværnet 24. juni 2010: DANSK TEKNOLOGI har modtaget ordre på installation af BLUNOX SCR-Systemer på yderligere fem af Søværnets skibe. Med BLUNOX-teknologien fjernes op til 95% af NOx-forureningen fra skibene. Skibene "Freja" og "Nymfen" ombygges i efteråret 2010, mens "Havfruen", "Diana" og "Najaden" ombygges i 2011. Ordren bringer det samlede antal BLUNOX SCR-installationer op på 13 stk. Læs mere om Søværnets skibe Endnu et udviklingsprojekt for AIRBUS 14. juni 2010: Ny aftale omkring banebrydende udviklingsarbejde for AIRBUS. Denne gang omkring videreudvikling af high-tech flykøkkenet SPICE Galley. Arbejdet gennemføres i sommeren og efteråret 2010. BLUNOX SCR i Søværnet April 2010: Artikel om BLUNOX SCR i magasinet "Søværnet". Magasinet udtaler: "... Resultaterne viser, at systemet reducerer mængden af skadelige gasser mere, end nye motorer ville gøre. Hos DANSK TEKNOLOGI, som har udviklet systemet i samarbejde med Grundfos og Haldor Topsøe, er man godt tilfreds med resultatet. »Jeg synes, det er gået rigtig godt. Vi fjerner lidt mere forurening, end vi turde håbe på, så det er gået over al forventning,« siger Steen Kähler..." Grundfos BioBooster til Viborg Kommune 25. januar 2010: En installation af det kompakte og mobile rensningsanlæg Grundfos BioBooster bliver i dag åbnet i Viborg. DANSK TEKNOLOGI har været dybt involveret i udviklingsarbejdet fra idefase til opbygning af prototyper. Modtaget lovpligtig fødevareregistrering 8. januar 2010: Virksomheder, som udvikler og fremstiller maskiner og udstyr til fødevareindustrien, skal være registreret hos Fødevarestyrelsen og have et godkendt egenkontrolprogram. DANSK TEKNOLOGI har modtaget den lovpligtige registrering. Navngivning af verdens første "grønne" flådeskib 12. december 2009: Miljøminister Troels Lund Poulsen navngav i dag Søværnets flådeskib "Rota". Med installeringen af DANSK TEKNOLOGIs BLUNOX SCR-Systemer med op til 95% NOx-reduktion, er Rota det første "grønne" flådeskib i verden. EEP Award tildelt NoNOx Ureadoseringssystem 2. december 2009: Grundfos' NoNOx-system er blevet tildelt EEP Award 2009, som uddeles af European Environmental Press (EEP) Association. I samarbejde med Grundfos har DANSK TEKNOLOGI stået for udvikling af systemet, som reducerer udslippet af kvælstofdioxid fra dieselmotorer. BLUNOX SCR på Ingeniøren Online 13. november 2009: Artikel om BLUNOX SCR på Ingeniøren Online. I artiklen udtales blandt andet: "... »Det, der er specielt her, er, at der er tale om et retrofit. DANSK TEKNOLOGI har gjort et fantastisk arbejde med at bruge katalysatoren som lyddæmper. Når det kan lade sig gøre i så snævre forhold som her, er det næsten umuligt at forestille sig, hvor det ikke kan lade sig gøre«..." NOx-reduktionsystem installeret på første skib 26. oktober 2009: DANSK TEKNOLOGI har gennem de sidste to år udviklet et unikt SCR-system til NOx-reduktion på marinemotorer. I samarbejde med Forsvarets Materieltjeneste er systemet nu installeret på det første skib, en patruljebåd i Diana-klassen. Medlem af Green Ship of the Future 8. oktober 2009: DANSK TEKNOLOGI er blevet medlem af Green Ship of the Future, som er et samarbejde mellem forskning og industri. Samarbejdet går ud på at nedbringe udledningen af CO2 og begrænse forureningen fra skibe. Green Ship of the Future løfter klimadagsordenen for den maritime verden ved at synliggøre indsatsen og skabe synergi og sammenhæng mellem de forskellige projekter. Medlem af hovedbestyrelsen i Dansk Industri 29. september 2009: Administrerende direktør Thomas Lund, DANSK TEKNOLOGI, er udpeget som medlem af hovesbestyrelsen i Dansk Industri. Kåret som Gazelle 2009 23. september 2009: DANSK TEKNOLOGI er atter blevet kåret som Gazelle af Dagbladet Børsen og Soliditet. En gazelle er en virksomhed, som i løbet af de seneste fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst i omsætning eller bruttoresultat, og som samlet set har mere end fordoblet sin omsætning eller sit bruttoresultat i perioden. Thomas Lund i Berlingskes "Profilen" 23. maj 2009: Artikel om Thomas Lund i Berlingskes "Profilen". I artiklen udtales blandt andet: "... Verdens første engangsinsulinpen for Novo Nordisk, digitale doseringspumper for Grundfos og en ny boreteknologi for A.P. Møller - Mærsk. Opfindelserne fra Thomas Lund og hans virksomhed DANSK TEKNOLOGI spænder vidt, og der er flere iøjnefaldende projekter på vej..." DANSK TEKNOLOGI i Berlingske 23. maj 2009: Artikel om DANSK TEKNOLOGIs udvikling af innovativt fly-galley for AIRBUS. Avisen skriver blandt andet: "... Virksomhedens tætte parløb med AIRBUS begyndte for lidt over fire år siden, da den europæiske fly-producent kontaktede DANSK TEKNOLOGI, der blot har 25 ansatte. Almindeligvis foretrækker AIRBUS at samarbejde med store, kendte virksomheder, men højst usædvanligt gav flygiganten den lille danske virksomhed en udfordring: Udviklingen af et højteknologisk, robust køkken-system, der både vejer og fylder mindre end de nuværende køkkener..." Thomas Lund fylder 60 år 12. april 2009: Administrerende direktør og ejer Thomas Lund, DANSK TEKNOLOGI, fylder 60 år i dag. Thomas Lund grundlagde DANSK TEKNOLOGI som 32-årig og har siden grundlæggelsen været aktiv drivkraft for virksomheden. Deltaget i internationalt projekt for optimering af luftfart 6. marts 2009: DANSK TEKNOLOGI har deltaget i det internationale E-Cab-projekt, som står for "E-enabled Cabin and Associated Logistics for Improved Passenger Services and Operational Efficiency". Projektets formål er at forbedre den operationelle effektivitet samt servicen overfor de rejsende flypassagerer. Projektet er gennemført i samarbejde med bl.a. AIRBUS og andre førende leverandører til luftfartsindustrien. Opnået højeste kreditværdighed (AAA) 11. november 2008: Igen i år har DANSK TEKNOLOGI opnået den højeste kreditværdighed efter Soliditets kreditvurderingsskala AAA®. Godkendt som R&D-virksomhed af det franske forskningsministerium 9. oktober 2008: Efter ønske fra vores franske klienter har DANSK TEKNOLOGI søgt om status som godkendt R&D-virksomhed efter regler opstillet af det franske forskningsministerium. Denne godkendelse er nu opnået for perioden 2008-2010. Godkendelsen betyder, at franske virksomheder kan få en del af deres omkostninger modregnet i den skat, der ellers skulle betales. BacTerminators på Berlingske Online 21. april 2008: Artikel om BacTerminators på Berlingske Online. Bacterminators, som er udviklet af DANSK TEKNOLOGI i et strategisk partnerskab med Adept Water Technologies, er en produktlinie af elektrokemiske vandrensningsanlæg, og som blandt andet renser for legionella- og colibakterier. DANSK TEKNOLIGI på Ingeniøren Online 18. januar 2008: Artikel om DANSK TEKNOLOGI på Ingeniøren Online. I artiklen udtales blandt andet: "... Se godt på Novos insulinpen. Kan man se, at det ikke er Novo Nordisk, der har udviklet den? Nej, vel. Eller hvad med Grundfos' seneste doseringspumpe? Den er heller ikke udviklet af Grundfos alene. Fælles for de to produkter er, at der har været et eksternt produktudviklingshus med i processen. Men i den danske offentlighed og i store dele af industrien er den type udviklingshuse ikke særlig kendte..." |
|